Bruschetta met tomaat en basilicum

Bruschetta al pomodoro e basilico of bruschetta met tomaat en basilicum, het is en blijft een geslaagde Italiaanse klassieker die vooral op zomerse dagen ongelofelijk smaakt. Bruschette doen me altijd terugdenken aan mijn eerste vakanties in Italië die, zoals bij vele andere Italië-liefhebbers, begonnen in het oogstrelende Toscane...

Montepulciano, 4 september 2001. Op het pittoreske dorpsplein vlijen mijn amore en ik ons neer op een zonovergoten terrasje, waar menig toerist stilzwijgend geniet van de rustgevende sfeer. Een fluitende ober danst met het dienblad op zijn hand tussen de tafels door. "Buongiorno ragazzi", zegt hij glimlachend, "da bere cosa vi porto?". We bestellen een fruitig glas Chianti-wijn met daarbij de typische Italiaanse bruschetta al pomodoro. En in een wip staat de galante ober opnieuw aan onze tafel met onze smakelijke bestelling. De eerste hap is meteen raak. De zoete, sappige en zongerijpte tomaten strelen de binnenkant van mijn wangen, de opwindende geur van verse basilicum prikkelt mijn Italiaanse fantasie, de knapperige bruschetta geeft mijn speekselklieren een duwtje in de rug en vervoert me naar de meest smakelijke oorden. In de verte lijk ik de hemelse stem te horen van de beroemde Toscaanse tenor Andrea Boccelli. Dit is la dolce vita, dit is voelen, proeven, leven en beleven.    


Ingrediënten

ongezouten wittebrood of stokbrood
tomaten San Marzano
verse basilicum
een teentje look
olijfolie extra vergine
zout

Aan de slag

Snij de tomaten in kleine stukken en scheur de basilicum fijn. Meng de basilicum met de tomaten. Breng op smaak met een snuifje zout en olijfolie.

Snij het brood in schijven met een dikte van ongeveer 1 cm. Toast ze in een voorverwarmde oven (180°C) en haal ze uit de oven als ze goudkleurig zijn. Verwijder de schil van het lookteentje en wrijf het getoaste brood ermee in. Doe vervolgens het tomatenmengsel erop. Serveer meteen.


Buon appetito!
De Foodmadam.

Reacties