Boekentip: Eten en drinken met sommelier Stefano Nico

In de weekendkrant van De Standaard las ik onlangs een interview met Jan De Bruyne, een Belgische dokter en wijnmaker in Piemonte, die beweerde dat in de wijnwereld iedereen altijd goedgeluimd is. Ik moest meteen denken aan Stefano Nico, een goedlachse Italiaanse sommelier waarmee ik een tijdje geleden kennis kon maken. Stefano Nico (°1975), herkenbaar aan zijn al even vrolijke brilmonturen, is afkomstig uit San Benedetto del Tronto, een levendige kuststad in de Marken. Hij begon zijn loopbaan als barman in een caffetteria en bouwde zijn carrière verder uit tot restauranthouder en wijn- en watersommelier, waarvoor hij zich voortdurend bijschoolde. Vandaag is Stefano Nico naast zijn werk als sommelier ook schrijver van wijnrecensies en hij geeft bovendien lessen en voordrachten rond wijn en gastronomie. In België zette hij zich in 2013 in de kijker tijdens enkele wijncursussen en -proeverijen en verleden maand schreef hij voor het Vlaamse magazine Buonissimo een interessant artikel over 'de smaken van Abruzzo'. Maar het mooiste paradepaardje van Stefano Nico is wel zijn recente boek Mangiare e Bere, ne faccio il mio Mestiere (lett. Eten en drinken, daar maak ik mijn werk van), een soort 'vademecum' voor iedereen die in de gastronomische sector geïnteresseerd of tewerkgesteld is.


Stafano Nico's boek geeft een mooie 'technische' omschrijving van het werk dat bij het uitbaten van een horecazaak komt kijken, maar bevat ook een aantal praktische tips. Hoe bied je op de juiste manier water aan bij de maaltijd? Waar moet je op letten als je je gasten bedient? Bovendien is het heel vlot geschreven, wat zeker leuk is voor iedereen die een beetje Italiaans begrijpt en het nog beter wil leren. Want helaas is het boek (nog) niet in het Nederlands verkrijgbaar. Ik kreeg een tijdje geleden een handgetekend exemplaar overhandigd - ancora una volta grazie per il tuo bel libro, Stefano! - en zo leerde ook ik weer enkele Italiaanse keukentermen en interessante weetjes bij. Maar bovenal kon ik door Mangiare e Bere, ne faccio il mio Mestiere proeven van Stefano Nico's gedrevenheid en zijn aanstekelijke passie voor eten en drinken. En daar houden we hier natuurlijk van!

Mangiare e Bere, ne faccio il mio Mestiere
Stefano Nico
ISBN: 9788897066682
Prijs: 15,00 euro
Uitgever: Capponi Editore


A presto,
De Foodmadam.

Reacties