Agriturismo in Umbrië - Casale dei Frontini

Een tijdje geleden ontving ik van lezeres José uit Nederland een vriendelijk mailtje met de vraag of ik geen tip had voor een mooie agriturismo in de regio Umbrië. Omdat ik maar al te goed weet wat een uitdaging het kan zijn om in Italië een plekje te vinden dat helemaal voldoet aan je wensen én omdat ik het zalig vind om andere Italië-liefhebbers te helpen, dook ik in mijn 'archiefkast' en tipte ik agriturismo Casale dei Frontini in Frontignano nabij Todi, waar we zelf enkele jaren geleden verbleven. Mijn vreugde was dan ook supergroot toen ik onlangs het nieuws kreeg dat dit plekje goed was meegevallen, zo goed zelfs dat José er net als wij opnieuw naartoe zou gaan.


Agriturismo Casale dei Frontini ligt middenin de Umbrische heuvels op slechts een tiental minuten van het lieflijke stadje Todi, dat absoluut een bezoek waard is. Via een lange oprit omringd door olijfbomen en wijngaarden bereik je het statige huis met 5 nette kamers en 3 appartementen die allemaal werden ingericht in rustieke stijl. In de kleurrijke tuin is het heerlijk om te vertoeven en bij warm weer is het zwembad met prachtig uitzicht over de glooiende heuvels een meer dan aangename verkoeling.


De agriturismo wordt gerund door de familie Trippetta: Silvana, la mamma, zorgt voor het ontbijt en het avondeten samen met haar sous-chef, vader Corrado werkt op de fattoria (boerderij) en zonen Gabriele en Michele, die overigens een aardig mondje Engels spreekt, helpen waar nodig. Bij de agriturismo hoort 20 hectare terrein met zonnebloemen, wijgaarden, olijfbomen (de familie maakt haar eigen olijfolie) en graan. Maar bovenal kweekt de familie het gekende Chianina-runderras, waarvan het vlees zich uitstekend leent voor de bistecca fiorentina. 


Het ontbijt in Casale dei Frontini is typisch Italiaans met brood, croissants, zelfgebakken koekjes en crostata (confituurtaart met een krokante bodem), home-made confituur, honing, choco, fruitsap en koffie of cappuccino. En 's avonds kun je - wel dezelfde ochtend even melden - in het restaurant genieten van een eenvoudige maaltijd met een antipasto, primo, secondo en dolce. Het is eten wat de pot schaft, maar je proeft wel de échte Umbrische keuken met gerechten zoals tagliatelle al sugo d'oca (tagliatelle met ganzenssaus), tagliata di Chianina (fijn gesneden rundervlees van het Chianina-rund), zuppa di faro (speltsoep) en agnello al forno (lam in de oven). Fijn om te weten is dat de gebruikte producten, voor zover het mogelijk is, zelf geteeld en gekweekt zijn.


Helemaal niet onbelangrijk ten slotte is de uitstekende ligging van Casale dei Frontini, waardoor je makkelijk omliggende steden kunt bezoeken als Orvieto, Terni, Spoleto en Perugia. Of maak zeker ook een dagtrip door het verbluffend mooie heuvellandschap met haar vele olijfbomen, wijngaarden en schilderachtige dorpjes zoals Bevagna, Montefalco, Trevi en Spoleto. En nestel je 's avonds, terwijl de zon langzaam achter de heuvels daalt, op het gezellige terras of in de tuin van Casale dei Frontini, en bedenk bij een lekker glaasje wijn en met op de achtergrond het tjirpende geluid van de vele krekels, hoe mooi het (Italiaanse) leven kan zijn. 


Praktisch

Agriturismo Casale dei Frontini
Via Valle Andrea 12
Frazione Frontignano 
06059 Todi (Perugia)
Tel.: +39 075 8852174 - 328 7593100
E-mail: info@casaledeifrontini.it
Web: www.casaledeifrontini.it (Italiaans en Engels)
Casale dei Frontini op Facebook


Tanti saluti,
De Foodmadam.

Reacties

Ziet er super uit ! Ik ben nog niet in Italië geweest maar als ik deze omgeving zie zou ik direct mijn koffers pakken ;-)
De Foodmadam zei…
Zeker doen, Italië is een prachtig land! ;-)
Unknown zei…
leuke blog heb jij - txs for sharing Sandra van www.leeksandhighheels.com