Italian food experience, CIBUS 2014

Ik vind het ontzettend boeiend om me steeds meer te verdiepen in de Italiaanse voedingsmarkt. Authentieke en regionale kwaliteitsproducten leren (her)kennen, vooruitstrevende bedrijven ontdekken en kennismaken met originele nieuwigheden, voor mijn nieuwsgierige aard is het een lust. Ik stond dan ook te springen om een bezoek te brengen aan CIBUS, een Italiaanse voedingsbeurs die helemaal in het teken staat van 'food made in Italy' en die plaatsvond van 5 tot 8 mei in de Fiere di Parma, vlakbij de stad Parma in Emilia-Romagna. Helaas liet mijn mobiele internet het tijdens deze dagen afweten en kon ik deze belevenis niet live delen, maar hoe dan ook heb ik geprobeerd om hier enkele mooie sfeerbeelden te verzamelen. Geniet vanuit je luie zetel van CIBUS 2014, mijn voeten hebben er na twee volle dagen en vele kilometers alvast voldoende voor geleden. Enjoy!

Kick-off

Maandagmorgen, 5 mei 2014, was het eindelijk zover, de kick-off van de zeventiende editie van CIBUS. Zelfs het stralende terrasjesweer kon mijn plannen om deze Italiaanse voedingsbeurs te ontdekken niet doen wijzigen.

Centrale inkom Cibus 2014

Na een korte zoektocht naar de ontmoetingsplaats voor foodbloggers en pers werd ik hartelijk ontvangen door Nicoletta van I Love Italian Food, een non-profitorganisatie die de wereldwijde bekendheid van Italiaanse voedingsproducten wil beschermen en  promoten, en die bovendien het aanspreekpunt was voor de vele foodbloggers en buyers tijdens CIBUS. Nicoletta was een fantastische gids, en dankzij haar kon ik vele mooie en interessante momenten beleven!

Onthaal I Love Italian Food - helemaal links Nicoletta

En dan begon mijn ontdekkingstocht langs de vele aantrekkelijke standen. Stijlvol, authentiek, origineel of kleurrijk, bedrijven bespaarden kosten noch moeite om mogelijke klanten aan te trekken. Op deze beurs met wel 2700 exposanten was opvallen absoluut de boodschap! Een overzicht geven van al het moois en lekkers dat ik tegenkwam is onbegonnen werk, daarom selecteerde ik enkele blikvangers die me op een speciale manier bijbleven of die de mooiste plaatjes opleverden.

1. Artisanaal en traditie in stijl

Op de stand van het artisanale bedrijfje Filotea uit mijn geliefkoosde regio Le Marche demonstreerde Simonetta hoe je sfoglia all'uova fresca moet maken. Sfoglia is een met de handgemaakt eierdeeg waarvan onder andere tagliatelle, chitarinne, pappardelle, garganelli en farfalline worden gevormd. Leuk weetje is dat Simonetta cursussen 'pasta maken' geeft, en dat bij de onlangs opgerichte Pasta Experience Store van Filotea in Ancona.


Een leuk beeld was deze Fiat 500 in Italian style van de pastaproducent La Fabbrica della Pasta di Gragnano uit Napels. En ja hoor, deze Fiat uit 1969 doet het nog steeds!


Tot de meest stijlvolle standen behoorde zeker en vast die van Loison, een gekende pasticceria (banketbakkerij) uit de regio Veneto. Aan het roer van dit familiebedrijf staan Dario Loison en Sonia Pilla, inmiddels al de derde generatie. Panettoni, pandori, colombe, focacce en allerlei biscotti worden bij hen nog altijd op traditionele manier gemaakt.


2. Panettone aan de top

Dat de panettone, waarover ik eerder deze blogpost schreef, een absoluut topproduct is in Italië, werd op CIBUS nogmaals duidelijk. Het was opmerkelijk om te zien hoeveel bedrijven deze traditionele kerstcake produceren en op deze beurs tentoonspreidden. Wat vind je van dit plafond bekleed met panettones, waarmee het Milanese bedrijf G. Cova & C. uitpakte? Ik vroeg hen of ze niet ongerust waren dat er eentje naar beneden zou komen, maar ze waren overtuigd van niet. Helaas, anders konden we weer allemaal smullen! 


Of wat dacht je van deze reusachtige panettone, bedacht door het Siciliaanse bedrijf Fiasconaro? Je kon zelfs binnenin een kijkje nemen, waar een culinaire artiest prachtige kunstwerken van suiker aan het maken was.


3. Hartige klassiekers

Kijken, ruiken, voelen en proeven... Het Italiaans gekleurde landschap vol hartige lekkernijen deed het water in de mond lopen. Vooral de Italiaanse klassiekers waren overduidelijk aanwezig, met of zonder een moderne final-touch. Wat dacht je van een heerlijk stuk pizza? Of verkies je de kleurrijke tortelloni van de noord-Italiaanse producent Fontaneto


Ik had echt ongelofelijke zin om me op deze emmers vol olijven te werpen! Maar goed, er bestaan nu eenmaal regels van beleefdheid en fatsoen.


Geurende prosciutti en salumi kwamen me vooral tegemoet op de tweede dag. De plaatselijke producenten uit Emilia-Romagna waren het meest vertegenwoordigd, met salumi zoals prosciutto di Parma, culatello di Zibello, mortadella en salame di Felino, maar ook uit andere regio's kwamen salumifici (vleesbedrijven) naar Parma afgezakt, zoals Cipressi in Chianti uit Radda in Chianti, dat zeker gekend zal zijn bij Toscane-liefhebbers. 


En Salcis uit het prachtige Siena in Toscane, een bedrijf dat zowel salumi als formaggi produceert. Helaas heb ik hun producten niet kunnen proeven. Maar dat is weer een reden te meer om snel naar Italië terug te keren!


Formaggi, formaggi en nog meer formaggi. Het was ongetwijfeld het opvallendste product op CIBUS en nog meer een grote lust voor mijn zintuigen. Ik vind kaas dan ook een van de meest intrigerende producten die er bestaan. De caseifici stalden hun formaggi zo smakelijk uit dat ik alle moeite van de wereld moest doen om eraan te weerstaan.

Parmiggiano Reggiano en Oro Nero van
caseificio Gennari uit Collecchio (Parma)
Gran Biraghi van caseificio Biraghi uit Cuneo (Piemonte)
Pecorino Fiordalisa, een schapenkaas bedekt met korenbloemen,
 van caseificio Romaniae Terrae uit Forlì-Cesena (Emilia-Romagna)
Cusiè en Losà van caseificio Beppino Occelli uit Cuneo (Piemonte)

4. De zoete zonde

Ik moet bekennen, ik heb tijdens mijn bezoek aan CIBUS gezondigd, en ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige was. Hoe kon het ook anders, met al die lekkernijen die je voortdurend lijken uit te dagen. Een ding is zeker, dat Italië het mekka is voor zoetebekken, kan ik niet langer ontkennen. Wat dacht je van een overheerlijke tiramisù van het prachtige bedrijf La Donatella uit Veneto? Kwaliteitsvolle verse en diepgevroren taarten, desserts en andere lekkernijen maken, is de dagelijkse uitdaging van dit bedrijf. Een interessant weetje is dat La Donatella onlangs een Food Award kreeg voor 'beste productinnovatie', en wel voor hun glutenvrije tiramisù. Net als bij ons besteden ook Italiaanse voedingsbedrijven meer en meer aandacht aan gluten- en allergievrije producten.


En wie herkent deze heerlijke cantuccini? Cantuccini zijn beroemde amandelkoekjes uit Toscane, die als afsluiter van een maaltijd worden opgediend en traditioneel in vin santo (heilige wijn), een zoete dessertwijn, worden gedoopt. Ze mochten absoluut niet ontbreken op een beurs die in het teken staat van 'food made in Italy'.


En natuurlijk moet er ook gelato zijn! Maak je keuze uit de vele overheerlijke smaken van Antica Gelateria del Corso, zoals limone mediterraneo, crema all'uova, cioccolato bianco, tiramisù, pistacchio, cacao Amsterdam of bacio-smaak (ijs dat smaakt naar de Baci, bekende hazelnoot-chocolaatjes uit Perugia). 


Ook deze leuke presentatie met voorgevormde ijsbollen trok mijn aandacht. Helaas kan ik niet meer herinneren welk ijsbedrijf haar gelato op deze manier voorstelde.


5. Showcooking... the Italian way

'Beleven' is het werkwoord waar het vandaag allemaal om draait, en dat hebben ze ook in Italië begrepen. Een superleuke belevenis was de showcooking georganiseerd door Antica Gelateria del Corso en Perugina. Op een entertainende manier demonstreerden deze twee bedrijven slechts enkele van de ontelbare mogelijkheden die mogelijk zijn wanneer je chocolade en ijs samenbrengt: pralines met bacio-ijs en hazelnoot omhuld met chocoladeglazuur, pralines met aardbeienijs en prosecco, en chocoladekuipjes gevuld met kokosijs en rum, afgewerkt met witte chocolade. 



En er werd nog meer geshowd en gekookt op CIBUS. Net als bij ons zetten ook Italiaanse sterrenchefs zich graag in de kijker met innovatieve producten. Zo stelde tweesterrenchef, kookboekenauteur en TV-presentator Gianfranco Vissano tijdens CIBUS zijn Piccoli Lussi Quotidiani voor, originele kant-en-klaarschotels die in slechts enkele minuten zijn op te warmen in de oven, microgolfoven of op het vuur. Chef Vissano toverde vijf originele recepten uit zijn hoed: crespelle al cavolo nero con salsa alle banane e curry rossozuppa di topinambur al caffè, lasagne ai carciofi con crema di pistacchizuppa di patate con porcini en risotto al black velvet, a base di champagne e birra scura. 

Gianfranco Vissano aan het woord

Allemaal mooi om te zien natuurlijk, maar de veelverspreide interesse in (innovatieve) kant-en-klare gerechten zet me ook aan het denken. Het is duidelijk dat het consumentengedrag in Italië sterk aan het veranderen is, en ik hoop uit de grond van mijn hart dat het land sterk genoeg zal staan om haar culinaire tradities te beschermen en te bewaren. Om die reden sta ik voor 100% achter het initiatief van de organisatie van I Love Italian Food, waarover in een volgende blogpost meer.

Ik hoop alvast dat je hebt genoten van dit korte virtuele bezoek aan CIBUS 2014! 

A presto,
De Foodmadam


Reacties

HansDeZwans zei…
Ik kom nooit meer naar je blog kijken, honger dat ik nu heb. :-)
De Foodmadam zei…
Het oog mag ook wat hé! :-)