Liebster Award voor 'De Foodmadam'

Onlangs kreeg ik van Steffie van Beetgraag de Liebster Award, een aanmoedigingsprijs van en voor bloggers. Het doel ervan is om nieuwe blogs in de kijker te zetten en de persoon achter die blog te leren kennen. Als je de award krijgt, beantwoord je elf vragen die de uitreiker voor je bedacht. Daarna geef je de award door aan een blog die jij apprecieert en die je op jouw beurt even in de spotlights wil zetten. Ik bedank Steffie graag nogmaals voor het mooie gebaar, en ik heb alvast mijn best gedaan om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden!





1. Hoe en waarom ben je ooit begonnen met je blog?

Het is Ann Vertriest die mij geprikkeld heeft om te starten met mijn blog. Ann was docente van de cursus copywriting die ik verleden jaar volgde en ze heeft zelf een populaire blog: Photo-copy. Ik startte met mijn blog vooral omdat ik graag schrijf. En het onderwerp was snel gekozen, want het foodwereldje boeit mij enorm. Daarbij komt dat ik een passie heb voor Italië, en daar schrijf ik dan ook regelmatig over in de rubriek De Foodmadam goes Italian.

2. Wat is je favoriete product om mee te werken?

Ik kan echt geen favoriet aanduiden, er zijn te veel producten waar je iets lekkers mee kunt maken. Maar ik verkies wel verse kwaliteitsproducten. En ik vind het ook altijd spannend om op zoek te gaan naar nieuwe producten.

3. Vanwaar de naam De Foodmadam?

Ik krijg weleens de vraag of ik mij heb laten inspireren door de Madammen op Radio 2. Dat is dus niet zo. Toen ik met mijn blog begon, moest ik natuurlijk op zoek naar een gepaste naam. Daarvoor nam ik een leeg papier en begon ik alles neer te kribbelen wat in mij opkwam. Het moest sowieso een naam zijn die triggert, die blijft hangen, die ook meteen duidelijk maakt waar mijn blog over gaat. Daarom wilde ik een naam met het woordje food. En dan kwam plots de ingeving: De Foodmadam

4. Hoe is je blogervaring tot nu toe?

Als ik een geslaagde blog heb geschreven, dan wil ik de volgende minstens even goed en zelfs beter. Ik probeer het niveau telkens te verleggen, wat af en toe wel wat spanning met zich meebrengt. Ik heb dan ook een vervelend perfectionistisch karaktertrekje dat ik onder controle dien te houden. Maar ik ben een doorzetter. Ik heb al enkele keren meegemaakt dat een volledig afgewerkte blog plots in het niets verdween. Dan dondert en bliksemt het even in mijn omgeving, maar even later begin ik opnieuw met datgene wat nog in mijn hoofd zit. Van fouten leer je, dus nu sla ik alles altijd op in een extra bestandje. Maar ondanks het voorgaande, doe ik het ontzettend graag. En het is weer een nieuwe ervaring die ik opdoe!

5. Wat is het leukste dat je tot nu toe al hebt meegemaakt door je blog?

Er is geen gebeurtenis die erboven uitsteekt. Het fijne aan bloggen is dat je bijzondere mensen leert kennen en dat je nieuwe ervaringen opdoet. Maar ook de positieve reacties die ik soms krijg, doen me enorm plezier. Dat kleine gebaar, dat mooie compliment, het geeft me een extra steuntje in de rug om telkens opnieuw het beste uit mezelf te halen. 

6. Wat is je favoriete restaurant en waarom?

Osteria 13 maggio in Sambucheto di Montecassiano (Le Marche) in Italië. Het is een moderne osteria die wordt uitgebaat door de sympathieke Alessandro. Je kunt er aan de toog eten, wat ik zelf supergezellig vind. En de uitbater heeft een sympathie voor ons eigenste Antwerpen, dat bewijzen enkele foto's aan de muur. Ik kwam er regelmatig over de vloer toen ik langere tijd in Italië verbleef. Soms zou ik willen dat ik snel even met het vliegtuig heen en weer kon voor een smakelijk etentje.

7. Wat zou je laatste avondmaal moeten zijn?

Een Italiaanse antipasto met kazen en salumi met een stukje versgebakken brood en een goed glas rode wijn. Puur genieten!

8. Met welk gerecht kan jij anderen imponeren?

Moeilijke vraag. Er is geen gerecht dat er echt boven uitsteekt. Na dertien jaar slaag ik er nog altijd in om mijn liefste man te imponeren met mijn kookkunsten, en dat vind ik echt zalig. Ik ben technisch niet zo sterk, maar ik heb wel een uitstekend gevoel voor smaken. 

9. Welk recept dat al op je blog is verschenen heeft tot nu toe het meeste succes gehad?

Tijdens het aspergeseizoen pieken de Asperges à la flamande, een recept van Jeroen Meus en een van mijn eerste blogposts. De bordschikking en de foto zijn niet zo te smaken, maar het gerecht is een echte aanrader. Het recept op plaats twee is mijn Kersentaart met vanillepudding.

10. Ben je eerder een zoetbek of lust je liever hartig?

Dat hangt af van het moment van de dag. 's Morgens heb ik nood aan een zoet ontbijt, hoe verder de dag vordert, hoe meer ik zin krijg in iets hartigs. Maar ik bak wel heel graag. Als ik een taart maak voor mijn blog, proef ik zelf één stukje en hou ik soms nog een tweede voor bij het ontbijt de dag nadien. Met de rest maak ik mijn ouders blij.  

11. Wat heb je altijd in je koelkast zitten?

Enkele basisproducten zoals melk en boter, mijn dagelijkse portie gezond met fruit en yoghurt, chocolade voor de zoete goesting, parmigiano voor de Italiaanse trek en een pot mayonaise omdat ik af en toe graag zondig.


En hierbij geef ik de Liebster Award met veel plezier door aan Tuur met pruimen


Culinaire groeten,
De Foodmadam.

Reacties