Boekentip: Het Dolce Vita dieet van Gino d'Acampo

Ik las onlangs op Twitter dat papieren kookboeken stilaan zouden verdwijnen ten voordele van allerhande kook-apps. Als het aan mij ligt, zal de toekomst er nochtans heel anders uitzien, want ik blijf gek op boeken en ik zal ze ook steevast blijven kopen. Al is het maar om mijn neus tegen dat vers gedrukte papier aan te drukken, om de bladeren tussen mijn vingers te horen ritselen of om dagenlang met volle trots de vernieuwde uitstraling van mijn kookboekenplank te aanschouwen. En ook al zijn ze superhandig in gebruik, daar kunnen de vele trendy kook-apps naar mijn mening nog lang niet tegenop. 

Het laatste papieren juweeltje dat ik aanschafte is Het Dolce Vita Dieet van Gino d'Acampo. Niet zozeer omdat ik op dieet hoef, maar omdat het boek smakelijke en gezonde moderne Italiaanse recepten bevat. Mijn oog viel overigens op de weloverwogen gekozen cover, die menig vrouwenhart sneller doet slaan. Bovendien zijn Italiaanse kookboeken mijn lust en mijn leven, dus mocht ook dit laatste werk van Gino d'Acampo niet in mijn keuken ontbreken.


Het boek werd samengesteld door chef-kok Gino d'Acampo, voedingsexperte Juliette Kellow en Nicki Waterman, personal trainer van beroemdheden zoals Robbie Williams, Kelly Brook en Mel C. In de inleiding vertelt Juliette Kellow wat het Dolce Vita dieet inhoudt en waarom de Italiaanse keuken garant staat voor een gezond voedingspatroon. Daarnaast bedacht ze twee dieetplannen van 1500 en 2000 calorieën waarmee de lezer aan de slag kan. Het grootste deel van het boek staat in het teken van de 100 gezonde Italiaanse recepten van Gino d'Acampo die werden onderverdeeld in acht thema's: Ontbijt, Lunch op zijn Italiaans, Energiestoot, Snelle maaltijd, Etentjes voor twee, Eenpansmaaltijden, Koken voor gasten en Lekker. Bij elk van de gerechten vind je het aantal calorieën en de hoeveelheden vet, verzadigd vet, suikers en zout. Bovendien is elk recept vergezeld van een korte introductietekst met nuttige tips van Gino d'Acampo. Als gezonde afsluiter geeft Nicki Waterman enkele oefeningen voor een mini-workout van 5 minuten om extra calorieën te verbranden en om de spijsvertering te bevorderen.

Ik maakte ondertussen al enkele gerechten uit Het Dolce Vita dieet, waaronder de frittata di maccheroni, de tagliata di manzo con pesto en de pollo alla pizzaiola, en het waren allemaal voltreffers. Superlekker, gezond en bovendien makkelijk te maken met weinig ingrediënten. Een leuk detail voor liefhebbers van de Italiaanse keuken is dat de namen van de gerechten zowel in het Italiaans als in het Nederlands worden aangegeven. Bovendien geeft de korte introductietest bij de recepten het boek een aangename huiselijke toets waarbij we een kleine kijk mogen nemen in het persoonlijke leven van Gino d'Acampo. Om over de dieetwaarde van het boek te oordelen, ontbreekt me helaas de nodige kennis, maar Het Dolce Vita dieet is sowieso een absolute aanrader voor iedereen die houdt van de Italiaanse keuken en graag lekker én gezond wil eten.

Verkrijgbaar in de betere boekhandel voor 16,95 euro.


Culinaire groeten,
De Foodmadam.

Reacties