Crostata di marmellata - Confituurtaart

Ik vind het zalig om tijdens de zomermaanden voor dag en dauw op te staan, wanneer het lijkt alsof heel de wereld nog vredig slaapt. Langzaam breekt de ochtend aan, ik ben toeschouwer op de eerste rij. Het zonnetje gluurt via het raam naar binnen en lijkt me met veel warmte te danken voor mijn fijne gezelschap. De vogels in de tuin zingen opgewekte melodietjes om de nieuwe dag goedgezind welkom te heten. Mijn allerliefste kater komt vrolijk binnenlopen om even langs mijn benen te strelen, zijn manier om te vertellen dat hij blij is dat hij me ziet. Het zijn deze momenten dat ik het liefst in de keuken vertoef om een lekkere taart te bakken. Op de tonen van O sole mio van Luciano Pavarotti ga ik aan de slag met bloem, suiker, boter en eieren, en al gauw vul ik het huis met de zoete baklucht van een versgebakken en knapperige crostata di marmellata (confituurtaart).


Een crostata di marmellata is een traditionele Italiaanse taart met een krokante bodem (pasta frolla of zanddeeg) en een laag confituur. Ik heb gekozen voor aardbeien, maar ze is ook overheerlijk met abrikozen-, pruimen- of kriekenconfituur. Ben je graag nog creatiever? Ga aan de slag met je favoriete zelfgemaakte confituurbereiding. Met veel gemak en in een mum van tijd haal je een goudgele taart uit de oven. Presenteer de crostata als ontbijt, als tussendoortje of neem ze mee op een picknick. Het onderstaand recept werd al door vele Italiaanse grootmoeders en mama's doorgegeven aan hun kinderen, dus zet je schrap voor een echte Italiaanse klassieker!
In bocca al lupo! Succes!

Bron recept: Italiaanse foodblog Misya

Ingrediƫnten

300 g bloem
2 eieren
90 g boter
100 g suiker
zeste van 1 citroen
1 tl bakpoeder
potje confituur (zelfgemaakt)

Aan de slag

Doe de bloem in een mengkom. Maak een kuiltje in het midden en doe daarin de suiker, boter, eieren, citroenzeste en de bakpoeder. Meng alles snel en vorm een bol. Rol de bol in vershoudfolie. Laat minstens een half uur rusten in de koelkast. 

Rol het deeg uit tot een dikte van ongeveer 4 mm. Leg het in een ingevette en met bloem bestuifde bakvorm. Doe er een ruime hoeveelheid confituur op en smeer uit. Vorm met de rest van het deeg linten. Leg ze op de aardbeienconfituur. Druk met de tanden van een vork langs de boord van de taart om een te dikke laag deeg te voorkomen.

Bak de taart gedurende 40 minuten op 180°C.


E buon appetito!
De foodmadam.

Reacties