Kabeljauw(soepje) op de barbecue

Mooie zomerdagen zijn de laatste jaren schaars in ons landje, dus moeten we er dubbel en dik van profiteren. Omdat ik tijdens zulke dagen volop wil genieten van de zalige buitenlucht, spendeer ik het liefst zo weinig mogelijk tijd in mijn keuken. Daarom kook ik heel vaak op de barbecue en ga ik voortdurend op zoek naar gezonde alternatieven voor vlees. Niet dat ik nooit vlees eet, maar ik probeer het uit principe toch te beperken. Het kabeljauw(soepje) dat ik hier maakte, is een supergeslaagd gerecht. Ik zet 'soepje' tussen haakjes, want je kunt kiezen tussen een soep of een hoofdgerecht. Voor het eerste voeg je wat meer bouillon toe, voor het tweede beperk je de hoeveelheid vocht. Kies wel voor een goede visbouillon, want die zorgt voor de nodige smaak. Heb je liever verschillende vissoorten? Een mooie combinatie is kabeljauw, zalm en scampi's. Of voeg eens een mosseltje toe. Alleszins, met dit recept maak je in recordtijd een lekkere schotel op de barbecue. Zo lekker dat je tafelgasten er gegarandeerd stil van worden. 



Geïnspireerd op het recept Papillot van vis van Piet Huysentruyt - VTM Koken

Ingrediënten (voor 2 personen)

2 kabeljauwfilets
2 zoete rode paprika's (langwerpig)
2 wortels
2 preistengels
200 g champignons
visbouillon
witte wijn
verse basilicum
verse dille
zout en peper

Aan de slag

Snij de paprika's, wortels en champignons in fijne stukjes. Voor een mooie presentatie snij je ze het best allemaal verschillend, bijvoorbeeld de wortel in rondjes, de paprika in reepjes, de champignons in vier. Meng de groenten. Bedek de bodem van twee aluminium bakjes met het mengsel. 

Snij de vis in kleinere stukken en leg hem bovenop de groenten. Voeg de gewenste hoeveelheid visbouillon en witte wijn toe. Kruid met peper, zout, fijngehakte basilicum en fijngehakte dille. Dek af met aluminiumfolie.

Zet de aluminium bakjes op de barbecue totdat de vis gaar is (ongeveer tien minuutjes). Werk af met takjes verse dille. Presenteer met stokbrood of een aardappel in de schil. 

Let op: Laat de vis zo lang mogelijk koel staan en zet hem zeker nooit in de zon!


Smakelijk,
De foodmadam.


Reacties