Stoofpotje van kip met geuze

Zondag 23 juni 2013. Een miezerige en bewolkte zomerdag. Na een stevig rondje hardlopen door de mooie Netevallei trek ik mijn keukenschort aan en haal ik mijn potten en pannen boven. Vanavond verras ik mijn man met een heerlijk stoofpotje van kip met geuze. Uien, check! Champignons, check! Kip, check! Geuze, check! We kunnen eraan beginnen. Kip aanbakken, uien en champignons stoven, een kruidentuiltje erbij doen en alles overgieten met de geuze. 


Terwijl mijn stoofpotje pruttelt, trakteer ik mezelf op een frisse geuze en toost ik op Rob De Nijs. Die heeft zaterdag zijn 70ste verjaardag gevierd met een uniek verjaardagsconcert in de Lotto Arena in Antwerpen. Op je gezondheid, Rob! Daar hoort natuurlijk ook een vrolijk muziekje bij, en terwijl ik luidkeels meezing, vliegt de tijd voorbij...
Anderhalf uur later. Mijn stoofpotje is klaar. Nog snel een foto maken om dan lekker warm te serveren. Glimlachend geniet ik van de complimenten van mijn liefste man. Daarvoor alleen al zou je het doen...


Wil je ook je tafelgenoten verrassen met dit heerlijke stoofpotje van kip met geuze? Ga dan gauw aan de slag met onderstaand receptje. En geniet ondertussen zelf van een lekkere frisse geuze. Proost!

Bron recept: Dagelijkse Kost - Jeroen Meus (mijn recept heeft enkele wijzigingen ondergaan t.o.v. het originele)

Boodschappenlijstje (4 personen)

1 kip
3 dikke uien
250 g champignons
2 flesjes geuze (25 cl)
2 sneetjes peperkoek besmeerd met pittige mosterd
1 klontje boter
1 eetlepel bloem
verse tijm
laurier
peper en zout
1 kg krielaardappeltjes
tuinkers

Aan de slag

Zet een grote stoofpot op een matig vuurtje en laat de klont boter smelten. Versnij de kip met een scherp mes. Haal de bouten eraf en zij ze in twee. verwijder de kippenborst van de rest van het karkas en verdeel ze in vier grote stukken. Bak de borststukken en versneden bouten in de boter. Kruid met peper en zout. Zorg dat ze aan alle zijden mooi goudbruin kleuren (5 à 7 minuten).

Pel de uien en snij ze grof. Snij de champigons in grote stukken. Schep de kip uit de pot en hou ze warm. Laat in dezelfde pot de uien bruinen, samen met de champignons. Strooi er 1 eetlepel bloem over (voor de binding van de saus). Laat 5 minuutjes stoven op een matig vuurtje.

Maak een kruidentuiltje van tijm en laurier. Leg de kip terug in de stoofpot, samen met de kruiden. Voeg de jus van de kip zeker toe.

Giet de geuze erbij, totdat de kip net niet onderstaat. Doe de peperkoek besmeerd met mosterd erbij (voor een extra kruidige toets).

Laat alles op een zacht vuurtje pruttelen gedurende anderhalf uur. Voeg naar smaak peper en zout toe.

Kook de aardappelen gaar in water met een snuifje zout.

Serveer met een mooie portie van de saus en de aardappeltjes. Versier met wat tuinkers.

Smakelijk!

Reacties

De Foodmadam zei…
Ja, het weer hier is momenteel een ideale inspiratiebron voor 'zomerse' stoofpotjes. :)