Krokante chocoladetaart

Voor mijn uitdaging van World Baking Day ging ik aan de slag met een Italiaans recept, maar al gauw bleek dat dit helemaal niet klopte. Dan maar improviseren. Met de fantasie van een kind stapte ik in Carolientjes oude bootje en reisde ik naar de wereld van chocolade. Ik zag olifanten, chocoladetempels, cacao- en amandelbomen. Ik bewonderde zwarte diamanten en smolt weg bij het hartige gekraak van stukjes chocolade. De geur van gesmolten cacao waaide me tegemoet en vulde mijn neusgaten met zijn zoete aroma. De hete temperaturen brachten de chocolade tot leven. Ping ping! Plots wekte de oven me uit mijn dromen. Gelukkig bleek de realiteit even mooi te zijn als mijn wondere fantasiewereld. Een goudgele krokante korst met een smeuïge chocoladelaag pronkte op de rooster. Een streling voor het oog en een zeemzoet genot voor groot en klein, dat is de kracht van deze krokante Côte d'Or-chocoladetaart.


Heb je zin gekregen om aan de slag te gaan met dit overheerlijke recept? Haast je naar de winkel, haal kommen en deegroller uit de kast en geniet van de zalige geuren en smaken van deze krokante chocoladetaart. Dit liedje brengt je alvast in de juiste sferen.

Ingrediënten 

Voor de deegbodem
300 g bloem 
2 eieren
90 g boter
100 g suiker
geraspte zeste van 1 citroen 
1 tl bakpoeder

Voor de vulling
200 g boter
100 g chocolade
30 g amandelpoeder
3 eieren
200 g suiker
zakje vanillesuiker
3 el suikersiroop
4 el zure room

Voor de afwerking
chocoladeschilfers

Aan de slag

Doe de bloem in een mengkom. Maak in het midden een kuiltje en doe er de suiker, boter, bakpoeder, de eieren en de citroenzeste bij. Meng alles zo snel mogelijk en vorm een bol. Wikkel hem in vershoudfolie en laat een half uurtje rusten in de koelkast.

Maak ondertussen de vulling. Smelt de chocolade au bain marie. Smelt de boter en voeg bij de gesmolten chocolade. Doe er amandelpoeder bij.

Breek in een andere kom de eieren. Voeg de suiker, vanillesuiker, suikersiroop en de zure room toe. Doe daarna ook het chocolademengsel hierbij. Meng alles goed.

Haal het deeg uit de koelkast. Rol het uit met een deegrol tot een dikte van ongeveer 4 mm. Vet een taartvorm (van ongeveer 26 cm) in met boter en bestuif met bloem. Leg het deeg in de vorm. Snij het overtollige deeg aan de kanten weg. Giet de chocolademassa erop.

Bak in een voorverwarmde oven op 180° gedurende 40 minuten. Laat afkoelen op een rooster. Bestrooi de taart met chocoladeschilfers.



Smakelijk,
De foodmadam


Reacties