Tiramisù


Verleden week zakte ik af naar Oostenrijk voor een overheerlijke sachertorte, vandaag zet ik mijn virtuele trip verder naar het prachtige Italië. Om in zoete sferen te blijven, droom ik weg bij een rasecht Italiaans dessert: tiramisù. Tiramisù met aardbeien, tiramisù met speculaas, tiramisù met peer, tiramisù met chocolade, het zijn maar enkele 'moderne' varianten van deze zoete zaligheid. Ik ben en blijf fan van mijn versie met amandellikeur. 

De keuken roept. Als een echte Italiaanse mama ga ik aan de slag en behandel ik alle ingrediënten met de grootste liefde. Mijn gedachten dwalen af naar Italië. Glooiende heuvels, uitgestrekte stranden, blauwe meren en schilderachtige dorpjes... De Italiaanse sfeer 
versmelt met mijn beslag en brengt me in een vrolijke stemming. Niet voor niets staat tiramisù bekend als het dessert waar je blij van wordt.

Tiramisù, een doeltreffend opkikkertje dat ook nog eens verrukkelijk smaakt. Dat is de kracht van een topdessert. Dus heb je een zware dag achter de rug, ben je in een sombere bui of zie je het even niet meer zitten? Rep je dan naar de winkel, zet dit Italiaanse muziekje op en ga aan de slag met mijn overheerlijke receptje. Wedden dat je er blij van wordt? 


Ingrediënten

500 g mascarpone
150 g suiker
2 eiwitten
4 eidooiers
1 à 1,5 pak lange vingers
straffe koffie (afgekoeld)
Italiaanse amandellikeur (Amaretto)
cacaopoeder

Aan de slag

Maak goede straffe koffie. Giet de koffie in een schaal en laat afkoelen. Voeg de Amaretto toe. Kies sowieso voor een amandellikeur van goede kwaliteit, want je proeft wel degelijk het verschil.

Scheid de eidooiers van het eiwit. Meng de eidooiers met de suiker. Klop het eiwit stijf. Voeg het opgeklopte eiwit bij de eidooiers en de suiker.

Dompel de lange vingers heel even in de koffie met Amaretto. Leg ze naast elkaar op de bodem van een lage kom (vierkant of rechthoekig). Strijk er een laagje mascarpone over. Leg hierop terug een in koffie gedompelde laag lange vingers. Werk af met een tweede laagje mascarpone.

Zet in de koelkast en laat een nachtje opstijven. Bestrooi net voor het opdienen met cacaopoeder.


Buon appetito!
De foodmadam.

Reacties